Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

dinsdag 21 augustus 2012

Nieuwe boot, nieuwe naam

Nu de 'Friendin' in zijn nieuwe vaarwateren ligt, werd het tijd om de administratieve rompslomp af te werken. Een eerste aanpassing die ik deed, was een andere naam verzinnen.
Ik ben daar nogal vlug over gegaan eigenlijk, maar dit heeft zo zijn reden: ik wou de vergunning van de marifoon rond hebben vòòr ik aan de staande mast route begon.
Friendin zou nogal eens voor schrijffouten zorgen, en bovendien heb ik al een Vriendin... :-D

Bon, het werd dus 'Second'. Leek me wel passend voor mijn tweede boot.

Uiteindelijk was de hele administratieve molen niet tijdig klaar, en was dus alle haast voor niets geweest.

(Een betere naam hadden we achteraf gevonden: Aiki, want eens we weekendjes weg zijn, zijn gaan er nogal wat potjes noodles mee aan boord :D )

Nu is een bootnaam veranderen volgens de zeelui een nogal stekelige kwestie, zo las ik toch op het zeilersforum:


En de reacties op dit ritueel:
  • Erg belangrijk: het dopen van de boot moet altijd door een vrouw gebeuren, dat brengt geluk.
  • "Ik heb er juist bewust voor gekozen om niet om te dopen."
  • "Geef de boot de naam die je wilt. Er is geen bewijs dat vandaag de dag een naamswijziging eindigt met fatale afloop. Bijgeloof, zoals elk gelo..."
  • "Tien jaar gevaren, maar nooit iets van bijgeloof gemerkt. Vaak genoeg scheepsnaam (ook op volle zee) veranderd, etc.... nooit een opmerking. Doop bij te waterlating is gewoon een leuk feestje, zelfde als een nieuw kantoor openen."
  • een andere link over naamsverandering: www.namethatboat.com/boat-renaming.htm
Volgende conversatie op het forum vond ik alvast geweldig
  • "pffff moet ik dan echt de rest van mijn leven met een boot die Clangula heet blijven doorvaren boot blijft dan wel drijven maar mijn humeur ....."
  • "Nou dat lijkt me toch niet nodig met alle tips en links die inmiddels gegeven zijn. En zoals daar ergens in stond met betrekking tot de champagne of wijn: "spill and intake quantity are not limited! The gods like generosity!" "
  • "Lijkt mij duidelijk Joris: Zuipen en de rest komt vanzelf goed "

En dan uiteindelijk een punt dat mezelf aanbelangt:

  • Ik heb begrepen dat een andere naam niet het punt is, maar het opnieuw dopen wel. Je zou er je wantrouwen mee laten zien jegens de goden. Zij beschermen immers het schip en opvarenden, niet de naam. Met een tweede doop beledig je dus de goden.
De 'Friendin' werd gedoopt met een blikje bier , aldus de vorige eigenaar.
Herdopen mag, en kan, dus niet meer.
Het zal dus gewoon letters afkrabben worden, en de nieuwe er op.
Maar voor alle zekerheid gaat er die dag een fles champagne mee ;-)

Vanaf de volgende berichten noemt mijn Friendship 22 dus:

Second

Intussen heb ik de boot hernoemd, want 'Second' vond ik toch niet echt lekker klinken ;-)
http://myfriendship22.blogspot.be/2013/04/nieuwe-naam-nieuwe-start.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!