Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 20 augustus 2012

De 'Friendin' gaan halen in Spaarndam

Als je een andere boot wil kopen, dan kan je best ook zoeken bij onze noorderburen.
Die raad had ik al eens gevolgd en leverde me een mooie Laser op aan een leuke prijs.
En ook nu zocht ik het in Nederland. Alleen nam ik het 'Noorden' wat breed op: ik vond een leuke Friendship 22 in... Spaarndam!

Woendsdagochtend trokken we met de wagen naar Haarlem (waarvoor nogmaals dank, Glenn!)
Na het inladen van de 'Friendin', want zo noemt hij momenteel nog, gingen we een klein toertje varen met de vorige eigenaar, om de motor wat te leren kennen.
Vlak na de middag vertrokken we dan. Allemaal erg spannend, want met een nieuwe boot die je nog niet gevaren hebt, meteen de Staande Mast Route gaan afvaren is toch wel iets.

Hier melden: OK, maar de knop is weg?
De doorvaart door Haarlem was druk, en omdat ik erg voorzichtig was hield ik steeds flink afstand.
Dat leverde me vaak een "Korterbij varen man, de brug is veel te lang open!".
We geraakten die dag tot in de jachthaven Kaagdorp. Daar passeerde ons een flink onweer.
Donderdagochtend vertrokken we redelijk vroeg en deden we een heel mooi stuk kanaal! Die staande mast route is hier echt mooi!
Ik vaarde een flink stuk door zodat we voorbij de Julianasluis geraakten, waar het getij begint.
In de sluis heeft mijn dochter een ramp vermeden: ik wilde de motor draaien in achteruit en de hendel schoot uit mn handen waardoor de neus van de 'Friendin' naar een ander jacht zwenkte. Gelukkig had mn dochter de nodige reflexen en kon ze met haar voeten afhouden. DANKJEWEL, Ellen!

We tuften door tot in jachthaven IJsselmonde. Hier kregen we een ongelooflijke service! De havenmeester bracht ons zelfs de bestelde pizza's aan boord!

Onmogelijk vroeg stond ik op, vrijdagmorgen: al om 3u bekeek ik de kaarten en gegevens voor het laatste stuk en in de nog stikdonkere nacht vertrok ik. Het is erg link: industrie op de kant, en daarvoor stomen vrachtschepen voorbij. Je ziet hun lichten soms redelijk laat!
Het ging echter allemaal mooi 'voor de wind'. Enkel de Dordrechtse spoorbrug had door het hoge water een doorvaarthoogte van 10,5m, de 'Friendin' heeft een doorvaarthoogte van 9,5m... tel daar de hekgolven van vrachtschepen bij, en veel reserve had ik dan niet meer.

Eens op het Hollands Diep gingen de zeilen er op en belde ik, zoals afgesproken, mijn havenmeester.
'Nou, sorry hoor, maar er is geen plaats voor je nieuwe boot.'  Lap! Nochtans had ie me gezegd dat ik vlak voor aankomst moest bellen en dat ie dan wel iets zou regelen...

Ik had gelukkig een backup-plan bedacht: ik kon in een andere haven terecht, tijdelijk, maar omdat die havenmeester er pas zaterdag zou zijn, moesten we dus en nachtje langer weg blijven: we trokken dan maar naar Middelharnis.  Erg leuke haven!

Zaterdag zeilden we dan naar de 'nieuwe' haven.
Over de ligplaatsproblemen die dan ontstonden schrijf ik een andere keer wel ;-)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!