Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

woensdag 22 augustus 2012

Allereerste klusje: een strijklijn voor de fok

De 'Friendin' (want zo noemt de boot nu nog) heeft geen rolfok.
Dat is wennen, want de Selia had er wel eentje, en dat is erg handig.
Gelukkig kwam ik op internet een tip tegen: een strijklijn voor de fok. Dat werd dus de allereerste klus aan de 'Friendin'.

De lijn loopt vanuit de kuip naar een blokje aan de halshoek van de fok, en gaat mee naar boven met de tophoek bij het hijsen.
Als ik dan de fok wil strijken doe ik gewoon de fokkeval los, en trek aan deze strijklijn.
De fok komt vlot naar beneden en wordt beneden gehouden als de strijklijn vastgezet wordt.
Werkt super!

Wel is het nodig om de zeereling aan de neus dicht te 'weven' zodat de fok netjes aan dek blijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!