Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 26 juni 2016

Even flexibel wezen

Vrijdag reed ik tijdig door naar de haven om die ellendige files te vermijden.
Het gaf me ook de tijd om nog wat voorbereidingen te doen voor de tocht naar Boulogne.
Tijdens de week had ik alvast een lichtgewicht, opvouwbaar, kuiptafeltje gemaakt.
En via Sailspecials had ik een Breeze Bandit aangeschaft, waarvoor ik onder mijn luik vooraan drukknoppen moest plaatsen. Die lijmde ik met TEC7.

Nadien trok ik naar jachthaven 'Schapenput' die boekjes willen kopen van me, maar ze waren helaas niet aanwezig.
Ik bleef dan maar even 'plakken' op het terras van Goeleven, met een frissen Duvel :P

Zaterdagmorgen voer ik uit rond 9u met als bestemming Sint-Annaland, maar ver geraakte ik niet: mijn zeilmaker, Insails, belde me op met de bijzonder grote verrassing dat mijn fok klaar was. Dat had ik helemaal niet verwacht.
(Nu was het eens voor een keertje groen aan het sluisje, en nu ging ik er niet door :P  ).

Een fok tussen de kleine fok
en de genua in.
Hop, met de wagen naar Made.
De nieuwe fok is echt gemaakt zoals overlegd.
De zeilmaker drukte me op het hart om de fok bij rustig weer in te zeilen en niet gelijk aan de wind te gaan jakkeren bij 15 knopen of zo.
Hmmm, ja, dat zal ik dan maar doen.

Rustig inzeilen bij ruime wind
Weer in mijn haven, na een sight seeiing van 5 autosnelwegen per rit, zette ik er gelijk de nieuwe fok op.  Er stond, zo schatte ik, maar 8 knopen wind, dus ideaal om de fok in te zeilen.
Na het sluisje, dat wonder bij wonder weer eens groen gaf voor mij (allee: zwart, wat het groene licht is defect) , draaide ik naar ruime wind richting Dintelmond.  Idee was om lekker te ankeren 'achter de hoek', ten westen van Dintelmond.  Daar is het maar een 2,1m diep.

Toen ik de bedoelde zone bereikte sukkelde ik tussen de planten. Zoveel groen zeg! Na wat zoeken, op fok alleen, vond ik een wat meer planten-luwe plek.
Hup anker uit, en een laat middagmaal nuttigen.
Bij het meten van de wind trof ik toch af en toe vlagen aan van rond de 15 knopen.
Hmmmm.... toch maar de kleine fok zetten, ik wil mijn nieuwste aanwinst vandaag niet voor de leeuwen gooien.

Met de kleine fok, en vol grootzeil kruiste ik op richting thuishaven. Onderweg stak ik warempel een Elan van 33 voet voorbij.  Vreemd...
Er ontstond een spontane, stilzwijgende, wedstrijd.  Uiteindelijk volgde er nog een derde jacht, allemaal een stuk groter dan mijn kleine FS22.
Het duurde verschillende rakken vooraleer ze me voorbij gingen.  Eentje rolde er zelfs volledig zijn genua voor uit en probeerde onder vette helling voorbij te steken.
Jaja, geloof me: onder helling denk je sneller te gaan, maar dat is niet zo hoor.
Ik zag ze zwoegen en zweten, maar ze liepen niet uit.

Uiteindelijk moest ik afhaken want ik bereikte de monding naar mijn favoriet sluisje :D

En het was weer van dat hoor: een motorjachtje dacht dat het rode licht niet voor hem bestemd was en ging vrolijk de sluis in. Ver kwam ie niet wat het brugje rolde uit.  Volgas in achteruit om dan voor de sluismond te blijven liggen.
Voor de sport vaarden er intussen vissertjes in en uit...  Rood licht? Welk rood licht?

Eens in de haven sleutelde ik nog wat aan mijn achterstag.  Ik monteerde er een hijssysteem voor de kegel. Ik moet immers makkelijk de kegel kunnen hijsen, en op zee wil ik dat zeker niet doen, al dansende op de voorplecht.
Tussendoor weer een paar boekjes verkocht. Vooral leuk om zoveel positieve reacties te krijgen ;-)

Zondagmorgen gaf het recenste weerbericht onweders... dat was inpakken en naar huis... om een blogje te kunnen schrijven over een flexibel weekendje :D




Beetje reclame is niet verkeerd, hé!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!