Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 18 juni 2016

Reisvoorbereiding tocht naar Boulogne s/Mer

Misschien overdrijf ik, misschien niet.
Ik ben alvast van mening dat ik beter teveel voorbereid, dan nadien spijt hebben dat ik één en ander niet opgezocht had ;-)

De voorbije weken zocht ik her en der alle mogelijke info rond de stromingen aan onze kust, en ook de getijdentabellen.  Ik kan die info vast wel vinden via mijn tablet, maar mocht die de geest geven...
Het is ook zo een beetje als rijden op GPS: als die plots uitvalt weet en mens soms niet eens waar hij is. Daarom doe ik mijn navigatie nog steeds het liefste op papier.

Begin dit jaar verving ik al mijn kaarten. Die waren van de 1800-reeks.
Nu kocht ik de wat duurdere kaartenboeken van NV Atlas. Voordeel is dat je een papieren versie koopt, maar meteen ook een digitale versie kan installeren.  Twee vliegen in één klap.

Deze ochtend reed ik naar Wemeldinge om bij Boateak, dat gezellige watersportwinkeltje met een minstens even toffe eigenares, nog wat spullen kopen.
Zo kocht ik een tweede, lichtgewicht, lierhendel zodat de oude als reserve kan dienen, een extra bolfender, en de verplichte zwarte kegel.
Uiteraard ook een franse gastenvlag, kwestie van beleefd te wezen.



Voor mijn navigatie zette ik me achter mijn mac, en maakte in mijn opmaaksoftware fiches van alle havens die ik onderweg tegenkom.
Op de fiche verzamelde ik alle info omtrent de stromingen, de 'offset' wat de tij betreft ten opzichte van naburige havens.  Ook een kaart met daarop aangeduid de te volgens vaarroute, getoetst aan deinfo die ik kon vindenin de Vaarwijzers. Verder ook nog detailkaartjes van de havens, telefoonnummer en e-mailadres.

Straks hoef ik enkel aan boord deze fiches en getijdentabellen uit mijn tas te graaien en kan ik vrij eenvoudig mijn navigatie bekijken.

Boulogne s/Mer, here I come ;-)
(als de weergoden geen roet in het eten gooien tenminste)



Fiche: voorzijde
Fiche: achterzijde


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!