Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

dinsdag 15 maart 2016

Deks Olje: hoe het echt moet

Ik gebruik nu al 4 jaar teak olie van Owatrol: de D1, beter bekend als de Deks Olje.
Vier jaar lang gebruikte ik hem zoals je een vernis gebruikt: aanbrengen, laten drogen, en zo pakweg drie lagen.
Resultaat: een mooi glanzend teakhout.

Maar vandaag besloot ik om toch maar eens de instructies beter te lezen (waarom maken ze die instructies toch met zo'n erg kleine lettertjes zeg?)
Blijk ik dat helemaal fout te doen!
"De olie moet IN hout hout zitten, niet er op!", staat er geschreven.
En omdat ik vermoed dat er nog wel meer gebruikers de verkeerde werkwijze gebruiken, leg ik ze hier even uit:

Hoe Owatrol Deks Olje WEL toepassen=

licht geschuurd
Eerst je hout schoonschuren. Of alles er echt af moet laat ik in het midden, ik heb enkel geschuurd tot alle 'losse' stukken weg zijn, en daarmee ook alle vuil.
Nadien rijkelijk een eerste laag opbrengen en 15 minuten tot maximum een half uur laten intrekken.






Tweede laag aangebracht
Daarna er een tweede laag overheen, zodat je 'nat in nat' werkt.
Ook deze laag 15 à 30 minuten laten intrekken.
Dit herhaal je tot het hout geen olie meer opzuigt.








Afgeveegd= satijn glans
De laatste laag veeg je af, zodat het hout hooguit een satijn glans heeft, dus zeker niet hoogglanzend oogt.
Nu het hout 3 dagen laten drogen, en klaar!

Deze 'juiste' wijze gaat alvast een stuk sneller dan laag per laag te laten drogen op de 'foute' manier :P






Toch een persoonlijke noot: de olie spettert nogal bij het aanbrengen, en plekken op je gelcoat... krijg je nooit meer weg.

Mijn banken voorheen: altijd hoogglans...
FOUT!
Nu de olie juist aangebracht: geen glans...

3 opmerkingen:

  1. Dear Solozeiler,
    I hope that the English communication does not cause big inconvenience for you. I am from Hungary and I also own a Friendship 22. Luckily, Google translate works pretty well and translates your Dutch text to English.
    I faced similar problems than you, so I think it would be beneficial to be in contact. I especially liked the way you solved the problem with the cockpit draining tubes. Perhaps I also can give you advice. For example, the blocks at the mast step deteriorated on my boat, too. I saw that you solved the problem by ropes. What I did is that I carefully bored the pins from the sheaves, polished the metal plates and replaced the sheaves by new, ball bearing sheaves by Viadana (http://www.viadana.it/wp-content/uploads/2014/04/viadana_52_53.pdf). I found the perfect size and now it looks as new.
    Let me ask you two questions:
    1) What is the size of the monel rivets in the mast and in the boom? I saw that you replaced certain parts in both of them.
    2) Somewhere you mentioned that you have a mast raising system (jütbaum, gin pole). I wonder how you attach the pole to the mast securely. Could you post a picture showing that?
    Thank you for your help, in advance.
    Best regards,
    Gabor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Gabor, Kris already explained. For helping lowering or raising the mast I make use of the spinakker boom to keep the forestay 'out'.

      Verwijderen
  2. The monel rivets I used are 6mm.
    The boom I made for raising and lowering the mast has a simple fork, cutted out of a sheet of plywood, which grabs around the mast.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!