Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 12 maart 2016

Probleempje(s) met de antifouling

September vorig jaar kocht ik me een bus antifouling van Seawax, een versie op waterbasis, en zeer milieuvriendelijk.
Toen de bus werd geleverd zag ik dat ze aardig gedeukt was en mailde de firma over dit euvel.
Geen enkel antwoord volgde.
Maanden gingen voorbij tot het tijd werd om de antifouling aan te pakken.
Ik nam die bus weer ter hand en las de instructies...
-3°C in de ochtend
"Hoeba, die bus is van juli 2014! En de instructies zeggen dat je maar een levensduur hebt van één jaar in een goed gesloten bus..."
Ik mail de firma opnieuw, en bel ze erna dat er een mail onderweg is met foto's...
Blijkt dat de firma al een poos failliet is.
Hola, dit wordt lastig! Ik wou reclame maken voor een milieuvriendelijke antifouling, en nu heb ik dit voor.

Uiteindelijk moet die er toch op, dus vandaag reed ik naar de boot.
Ik waste de oude antifouling af met een schuursponsje, liet de romp goed drogen en begon dan te verven...
De nieuwe antifouling hecht niet
Wow! De nieuwe laag lost/craquelleert! Ze hecht niet op de oude antifouling!
Tegen dat dit fenomeen zich voor deed, was ik al een halve romp verder. Ik kon dus niet anders dan verder verven en dan het probleem beter bekijken.

Uiteindelijk vond ik de reden: ik heb niet flink afgespoeld. Overal waar ik met de spons geweest ben en niet goed met water nagereinigd, lost de nieuwe antifouling.
Vroeger heb ik dat fenomeen eens gehad met epoxy op mijn roer. Het lijkt me dat je door water de antifouling weer 'activeert' en die stoot dan eender welk product af, toen dus de epoxy. En nu dus de nieuwe antifouling.
Morgen ga ik de romp afborstelen met een harde borstel en dan een tweede laag aanbrengen.

Of ik nu tevreden zal zijn van deze Seawax maakt niet meer uit, de firma is toch al failliet, het product amper verkrijgbaar.
Maar ik heb wel dankzij de Nautic Store een alternatief gevonden: International Micron WA.
Deze is ook op waterbasis, en milieuvriendelijk.


De nieuwe antifouling craquelleert
waar ik de oude met een spons gepoetst had


Een klusje dat wel lukte: lak over de wand
waar de luidsprekers zaten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!