Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 3 augustus 2014

Weekje op stap met dochterlief

Ik mag deze vakantie niet klagen: van de eenentwintig vakantiedagen heb ik er 11 gezeild :P

De voorbije week trok ik er op uit met mn dochter.

Daar ergens zijn de Krammersluizen
Maandag zeilden we eerst naar de Grevelingen (door de gietende regen) om er in Bruinisse Marina alweer mosselen te eten, en bij Visser Watersport binnen te stappen aangaande de defecte overloop rail.
Ik hoopte stiekem dat de man me zou geruststellen en dat deze toch wel hoge kost uitgesteld kon worden maar helaas: de rail kan ik beter meteen vervangen.
De zaakvoerder van Visser Watersport heeft me in het verleden al vaker goed advies gegeven, en ik ben tevreden van zijn service, dus bestelde ik meteen de rail en overloopwagen. Die zou woensdag binnen zijn.

Dinsdag trokken we verder de Grevelingen op richting Scharendijke. Mn dochter wou daar de zonsondergang gaan fotograferen op het strand. Onderweg kregen we een malle meeuw op bezoek: die kwam wat balanceren op onze zeereling. We ankerden aan de Stampersplaat om te eten en trokken dan verder. Ik had één reefje gestoken maar dat bleek niet genoeg! Al zeilend ging de tweede reef er in (terwijl Ellen zichtbaar schrik kreeg aan de helmstok). Maar ook die tweede reef was maar nipt. Af en toe kregen we een hellen van om en bij de 40°!
Binnengelopen in Scharendijke werd ik gelijk door de wind tegen de meldsteiger gedrukt. Met deze wind had ik het solo niet gered denk ik.
Uiteindelijk, met hulp van anderen, sukkelde ik de ligplaats in. Oef!

Woensdag zeilden we terug naar Bruinisse Marina om bij Visser Watersport de nieuwe overlooprail af te halen en meteen te monteren. Geen simpele klus, maar uiteindelijk wel een prima resultaat. Die nieuwe rail loopt perfect! Dankjewel, Visser Watersport!

Donderdag ging het richting Zierikzee. Velen spraken er al over, velen vonden het een aanrader, dus moesten we dat maar eens gaan doen.
In de Grevelingensluis blokkeerde een motorboot de toegang door doodleuk naast zijn kennis te gaan liggen! De hele sluis is haast leeg en meneer vind het maar normaal dat ik er nog maar net in kan. Ongelooflijk! Gelukkig schoof de motorboot voor mij een beetje op zodat de deuren toe konden.
De trip naar Zierikzee verliep voorspoedig. We meerden af bij de WV Zierikzee die ons een smal plekje gaven (bij laag water althans).
We bezochten het dorp en het is zeker leuk.

Vrijdag wilden we zeehonden spotten dus zeilden we richting Roggenplaat. Helaas geen zeehond te bespeuren. We keerden terug maar dan viel de wind weg. Uiteindelijk moesten we opgeven en ging de motor aan. De hele weg ronkte de motor tot in Sint Annaland.
Daar haalden we, om de laatste avond te vieren, een pizza in het dorp.
Sint Annaland is echt wel flink veranderd. Allemaal drijvende steigers, geen palen met kabels meer.

Zaterdag moesten we alweer huiswaarts. De weerberichten voorspelden reeds vroeg onweders en we wilden die voor blijven. (uiteindelijk geen enkele drup regen gehad, en al helemaal niks onweer).
Tegen 12u waren we weer in onze haven en konden we de boot leeg maken. Nog gauw de kuip en een deel van de kajuitopbouw in de wax gezet en dan huiswaarts gereden.

Alweer een geslaagde zeilweek, smaakt naar meer!

Sociaal gedrag in de Grevelingensluis:
blokkeren we toch gewoon even de hele sluis...
De nieuwe overloop

Entertainment door een meeuw :D

Smalle ligplaats bij laag water

Bij hoog water ziet het er heel wat breder uit


Dankzij kennissen in onze haven
konden we een regenjas lenen voor Ellen.
(die waren we domweg vergeten...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!