Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 7 augustus 2016

Wind tegen stroming - nog maar eens

Soms moet je je erg flexibel opstellen om het maximum uit je 'weekend' te halen :P
Vrijdag namiddag vertrok ik meteen naar mn Sail Ya.
In de haven ontmoette ik een koppel die een boot 'leenden' van hun opa.
De boot heeft wel wat onderhoud nodig, vertelden ze, maar zeilt nog prima.
Ze trokken naar de Mosselbank.
Ik was zelf van plan om naar Wemeldinge te zeilen.  Helaas moest ik onderweg dat plan laten varen omdat het allemaal te laat zou worden.
Nog maar net vertrokken, had ik al meteen het voetgangersbrugje aan mijn been.
Tegen dan vervoegde het koppel mij in de wachtrij :D

Eens aan de krammersluizen liet ik een sluisgang aan me voorbij gaan, wachtende op het koppel om ze te volgen naar de Grevelingen.   Na de Krammersluizen hield ik nog even een fotoshoot voor hen, en vaarde dan met hen richting Grevelingensluis.

Dat sluizen soms veel tijd kosten werd snel duidelijk: het begon al te schemeren tegen dat ik Bruinisse Marina binnen draaide.

Voor één keer liet ik het opruimen aan dek voor wat het is.  Ik liet alles liggen zoals het was, en begon meteen mijn laat avondmaaltje te koken.

Zaterdagmorgen trok ik om 8u30, na het afrekenen bij de havenmeester, richting Grevelingensluis.  Plan was om dan toch vandaag tot in Wemeldinge te geraken. Het andere idee, om naar Scharendijke te zeilen, leek me niet doenbaar vanwege de westenwind.
Ook nu kostte deze sluis me aardig wat tijd: pas tegen 10u was ik er door geraakt.

In de sluis viel mijn oog op een mooi gerestaureerde, oude, Friendship.  Daar wou ik toch wel even een foto van om hem met jullie te delen ;-)

Ik draaide de Zijpe op en kreeg weer eens wind tegen stroming.  Naarmate de stroming door zette, en de wind toenam werd het echt wel sportief zeilweer.
(Een plasje in de emmer werd een huzarenstukje!).

Uiteindelijk gaf ik aan de Slikken van de Dortsman forfait en draaide terug. Een filmpje vind je hier.https://youtu.be/95IrFIxtL-w
De laatste weerberichten maakten ook gewag van grijs weer, met veel wind, voor zondag, dus hield ik het allemaal maar voor bekeken en zeilde huiswaarts.
Hiermee werd het wel een heel leuke zeildag overigens.  Voor het lapje naar huis zeilen bij een wind rond de 18 a 20 knopen zeilde heel leuk!

In de Krammersluizen voer een oud Waarschipje binnen... opvallend vanwege zijn staat :-)
Deze landgenoten gaan ermee richting... Kopenhagen.  Daar is moed en durf voor nodig.  Toffe mensen trouwens.  Ook voor hen hield ik even een kleine fotoshoot  ;-)

Tegen 16u30 voer ik mijn haven binnen.  Bij veel wind, en dan nog dwars op mijn ligplaats, is het steeds een spannend manoeuvre om de Sail Ya op zijn plaats te krijgen.  Gelukkig kreeg ik een helpende hand aangeboden, dat scheelt wel wat zweet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!