Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 28 augustus 2016

Een onweer als ontbijt

En wat voor één!

Zonsondergang bij de Oosterscheldekering
Ik was er weer eens een weekendje op uit getrokken, en deze keer mikte ik op Roompot Marina.  Dat was een makkie met een ONO wind.  Ik maakte een ommetje via het Brabants vaarwater en de Galgeplaat.  Onderweg protesteerde mijn bankkaart en werd het Burghsluis.  Heel leuke bestemming.
Een wandeling naar de Oosterscheldekering en wat foto's van de zonsondergang maakten het compleet.

Burghsluis, vroeg in de ochtend
Zondagmorgen checkte ik Weather Pro en zag een lichte bui naderen.  "No problem"dacht ik.  De onweersdreiging was maar geldig maar tot 4u 's nachts.
Ik voer dus uit, iets na 7u.
In de verte zag ik wel bliksems, maar het was een 'droog' onweer, bovendien was het al zo goed als voorbij.
Genietend van de ochtendstilte (= een aanrader!) en de Polompe Toren, schoof ik stilletjes de Roggeplaat voorbij.
Maar die stilte werd abrupt doorbroken door knallen. Het leken kanonschoten.
Chinezen die de regen uit de ligt schieten?  Nou, dat is erg onwaarschijnlijk :P
Maar dan verging me die grapjes. Een fikse regenbui naderde met rasse schreden, en de bliksems maakten duidelijk dat er niet echt plaats is voor grapjes.
Chuck!
Gelukkig was ik in de buurt van de Schelphoek.  Ik zocht nu niet meteen een of andere meerboei, maar liever een stalen zeiljacht met een flinke mast  :D

Met de motor zowat volgas voer ik die Schelphoek in. De dieptemeter schoot van 25 meter na 2 meter.
Op 50 meter van een stalen platbodem draaide ik recht in de wind, zette een spurt naar de ankerbak, en gooide anker en 10 meter zware ketting overboord.
De regen gutste intussen al uit de hemel.

De donders waren echt geen 'huis, tuin en keuken kaliber" maar echte kanonschoten waar je haren op je rug van gaan recht staan.
Man, ik heb intussen al wel wat meegemaakt, maar dit stelde me verre van gerust.
Ik hoopte echt dat één of andere agressieve bliksem niet mijn 10 meter hoog mastje kiest...

De regen viel met bakken uit de hemel.  Het was nog een geluk dat er geen windkracht 8 in zat, want voor het zelfde geld schoot mijn anker los, en tijd om even 'de buurt te verkennen' was er deze keer niet.
Zo zie je maar: oefen geregeld je ankerskills, je weet maar nooit.

Na het natuurgeweld trok ik de motor weer op gang ven vervolgde ik mijn weg naar de Krammersluizen.
Het onweer maakte plaats voor een fikse wind tussen de 18 en 22 knopen.  Zo bleef de dag erg sportief.
Blij dat ik de kleine fok koos, en een reefje in het grootzeil ;-)

Vlak voor de Krammersluizen nog even een goede daad gedaan: ik zag een rood zeiljachtje dat tussen de Hangcultuur mosselen geraakt was, ter hoogte van bakboordboei K6. Ik riep Post Wemeldinge op via kanaal 68 en meldde hen dit.
Hopelijk werd het jachtje wat later geholpen en kon het bevrijd worden uit zijn hachelijke positie.


Een stalen platbodem... op zo'n moment wel handig :D

Aha, zonnetje, is het voorbij?

Vreemse wolkenvormen na het onweer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!