Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 2 augustus 2015

Toeristisch solo-uitje

Ik had het eigenlijk nog nooit eerder gedaan: gaan rondtoeren met de Sail-Ya en plekken bezoeken als rasechte toerist. Gaan zeilen om ergens te komen, en niet voor het zeilen zelf.
Het moest er eens van komen want Zeeland heeft zoveel te bieden!

Normaliter ging ik de voorbije drie zeildagen iemand les geven, maar die haakte op de allerlaatste moment af. Hierdoor werd het een solo-tochtje en koos ik voor mooie bestemmingen= Willemstad, Middelharnis en een tussenstop op eiland Tiengemeet.

De eerste dag werd getekend door buien, onweders, buien en ja hoor: alweer buien.
Ik wilde van de eerste dag af al naar Middelharnis maar de zwarte lucht boven de Haringvlietbrug deed me vrij snel van gedacht veranderen. Ik wijkte uit naar Willemstad.

Zoals het eigenlijk al mijn hele zeilvakantie ging, kwam de zon er natuurlijk door zodra ik afmeerde :P  Maar goed: dan kon ik daar eens de bunkers bezoeken en eens rond de WSV jachthaven wandelen.

De tweede dag was er eentje met erg weinig wind. Perfect om de nieuwe genua verder te testen. En ja hoor: met een goede trim kon ik zelfs een 33-voeter voor blijven :D
Halverwege, zo rond 10u, draaide ik het kleine haventje van Tiengemeet in en bezocht er even het eiland. Ik nam niet de tijd om het hele eiland rond te wandelen, maar ik kom zeker eens terug, misschien wel om dan wel één van de wandelroutes te doen.
Na een uurtje zeilde ik verder tot in Middelharnis.
Het blijft een prima bestemming!
Daar liet ik me verleiden voor 2kg mosselen, maar omdat ze geen kruiden hadden, en geen groenten, moest ik die zoeken in de lokale supermarkt. Hierdoor werd het een bijzonder gerechtje: mosselen, met prei en twee Pizzahut olietjes en een flinke portie zwarte peper :P

's Avonds kwam er een J22 achter mij liggen, uitgerust met een Torqueedo Travel 1003.
Een korte babbel leerde me dat dit wel eens een prima oplossing kan wezen.
Destijds, met de Selia, had ik al contact met Stefanie van MyQuietboat, de importeur voor Vlaanderen/België. Ik zal er nog eens mijn licht opsteken.

De laatste ochtend. Een lange trip terug voor de boeg. Ik vaarde al uit om 6u45. (mijn excuses aan iedereen die ik met mn motor wakker gemaakt heb...) Het eerste deel kon ik nog prima zeilen, er stond een leuk windje, maar naarmate de zon klom viel die wind weg, en het kleine beetje dat er dan nog stond draaide naar de verkeerde hoek.  Motoren dan maar, tot aa de Volkeraksluis.

Die sluizen ergeren me soms.  Zodra je er aan komt, voel je al de race om er als eerste te wezen. Sommige motorboten hebben de ONbeleefdheid om nog wat gas bij te geven en voor je neus de sluis in te gaan. Een volgorde zit er totaal niet in: wet van de grootste zeker?

Uiteindelijk geraakte ik aan ons aller vertrouwde Benedensas en ja hoor: voor mijn neus varen er weeral een stel door het rode licht... welkom thuis :P

Hehe, dit was eens een relaxed, toeristisch uitje! Culinair misschien wat minder, maar toch :D

Blauwe maan... de twee keer in én maand tijd dat er volle maan is
Handig, als je windex vast zit door de spinnewebben :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!