Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 24 augustus 2015

Over een nieuwe motor en een wespensteek :S

Tja, zo nu en dan gebeurt het wel eens dat je abrupt je plannen moet wijzigen.
Vorig weekend was dat de electromotor die helaas niet helemaal voldeed, dit weekend was het een simpele wespensteek.

Vrijdag namiddag reed ik meteen na mijn werk naar de haven, met een gloednieuwe motor, gekocht bij Vario-Drive in Wilrijk. (Erg handig, zo'n leverancier in je nabijheid voor als je een onderhoudje moet laten doen).
Die motor kon ik met de hulp van iemand in de haven makkelijk plaatsen, en de bijgeleverde tank en benzineslang zijn perfect van afmetingen. Kortom: het was een fluitje van een cent om het zaakje te installeren.
Zodra ik kon, startte ik voor de eerste keer de motor. Na twee keer trekken aan het starttouw draaide hij al. "Wow! Dat is snel!".
Ik toerde eerst even rond de haven, op een laag toerental. Ik moet hen immers invaren.
Daarna vaarde ik buitengaats. Maar het voetgangersbrugje moest zonodig weer roet in het eten gooien: het was groen toen ik de stopstreep passeerde en ik vaarde zowat 3 knopen. En toch ging het voetgangersbrugje VLAK VOOR MIJN NEUS toe. Man! Man! ik gooide de motor in zn achteruit, maar doordat ik hem niet echt goed geplaatst hd, schoot die omhoog en remde de boot slecht af.
Rakelings passeerde ik het brugje... met groen licht.  Begrijpen wie begrijpen kan!

Ik vervolgde de tocht richting Volkeraksluis en fikste de motor zodat die nu WEL goed blijft zitten in zn achteruit.
Ik zeilde zoveel ik kon, op genua en vol grootzeil, maar uiteindelijk moest toch de motor op.
En goede 2 uur later arriveerde ik aan de Volkeraksluis voor de nacht.
Nog even buurten bij een franstalige landgenoot (mn frans wat bijsturen :P), en dan genieten van een rustige nacht.

's Ochtends vroeg trok ik in alle stilte de genua op en vertrok ik onder zeil. Gegarandeerd dat ik niemand wakker maakte :P
Met een mooie halvewindse koers wilde ik naar de Krammer zeilen maar helaas: toen ik net ter hoogre van de Noordplaat was kreeg ik een wespensteek in mn kuit. Ik had dat beestje niet gehoord of gezien... Chuck!
Ik weet dat ik er nogal allergisch op reageer dus besloot om meteen naar de haven te varen.
Ik ben immers solo, en met een versteende kuit kan je beter geen sluizen passeren.

Zondoende kwam er abrupt een einde aan de zeiltocht.
Gelukkig is de motor nu goed, en correct, ingevaren.

Een nieuwe motorhoes dankzij Zeilmakerij Knuysen!


Mooie zonsopgang, klaar om te vertrekken :P

Vertrekken zonder motor, stiller kan het niet

De Volkerak in z'n zomers kleedje: groen van de algen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!