Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 25 juli 2015

12 dagen rondtrekken in Zeeland: altijd iets nieuws te ontdekken!

Dit jaar koos ik voor 12 dagen rondtrekken in mijn geliefde Zeeland.
Ik had naar het IJsselmeer gekunnen, maar Zeeland is zo verscheiden dat het eigenlijk een prachtig vaargebied is. Het verveelt nooit.
Mijn kameraad, Robby, ging mee zodat we soms echt wel opvielen met onze twee FS22 :D
Om dit in de verf te zetten voerden we allebei een speciaal vlagje :P



Om je een elle lange tekst te besparen, ga ik het met foto's en bijschriften vertellen, en een kaartje:















Dag 1= naar een ankerplek op de Grevelingen
's avonds nog uitgevaren naar de Grevelingen om er te slapen voor anker.
Prima plek bij Zuid- tot westenwind.
Goede nacht gehad. De tocht is bij deze perfect ingezet




Dag 2= naar Bruinisse Marina
Gezien we uitgenodigd werden door een andere solo-zeiler, Gerard, voor een portie lekkere mosselen,klaargemaakt in zijn Cobb, zeilden we naar Bruinisse Marina


Dag 3= in Bruinisse gebleven
 Regen, regen, regen....
Dan maar wat klussen aan boord.
Met Visser Watersport vlakbij is dat heel handig :D














Dag 4= naar een meerboei op het Haringvliet
Alweer mistig, en miezerregen, onze pakken worden aardig getest...
 Wie zegt er dat je op een FS22 geen rubberboot kan oppompen?  :D


Dag 5= naar Stellendam
Het weervenster voor de komende twee dagen, en de windverwachting, gecombineerd met de tij, is perfect om een tripje buitenom te doen.


Dag 6= tochtje buitenom
 Ik had dit al eens eerder gedaan, met mn dochter er bij, voor Robby was dit zijn eerste keer.



Dag 7= in Roompot marina gebleven
 Met een wind rond de 33 knopen vond Robby het te link om uit te varen, al was de tocht 'voor het lapje'.
Achteraf bekeken moet ik hem gelijk geven.


Dag 8= naar een meerboei aan de Oesterdam
 Met een ruime wind rond de 18 a 20 knopen stoven we naar de hele andere kant van de Oosterschelde.


Dag 9= naar Zierikzee
's Nachts werden we opgeschrikt door de meerboei die met luide knallen tegen de romp aan bonkte. Wind stond tegen tij, en de tij werd stilaan sterker dan de wind. De boot smakte tegen de boei aan.
In het stikdonkere, in de gietende regen, aan dek om dit probleem op te lossen is minstens een griezelige ervaring te noemen.
We hebben er zeker uit geleerd :)
De ganse tocht verliep in de regen. Gelukkig heb ik een goed zeilpak, en had Robby zijn nieuwe 'zuidwester'... in zn kajuit liggen :D


Dag 10= naar Sint Annaland

Met regen vertrokken in Zierikzee, en met regen aangekomen in Sint-Annaland: watersport pur sang :P
Zodra we afmeerden in Zierikzee kwam de zon er door: perfect om de ganse zooi te laten drogen



Dag 11= naar Scharendijke
Een mooie zonnig trip. Onderweg pure piratenhandel gepleegd: Ad belde me dat ik best even het anker uit gooi want zijn schoonzoon wil Junior, de rubberboot, overkopen.
Dus aan de Stampersplaat even voor anker de boot verkocht :P


Dag 12= naar Bruinisse

Vertrokken bij een rustig windje, haast voor de wind.
Aan Bommenede nam de wind wat toe en kwam de vaart er in.
Even in Bruinisse afgemeerd voor onze zoveelste bezoek aan Visser Watersport. Dan weer uitgevaren naar de sluis.
De Grevelingensluis was weer erg druk en na een discussie met een groter jacht omdat we er naast kwamen liggen en zo eerst de sluis in konden hielden we het voor bekeken en gingen nog een toertje zeilen.


De wind nam gestaag toe tot zelfs 27 knopen.
Dit vond ik geen leut meer, eerder een aanslag op mijn materiaal, waardoor ik het anker uitgooide en wou wachten tot de wind ging liggen.
Gerard was in de buurt en passeerde voor een unieke fotoshoot. Dankjewel, Gerard!
 Gerard en zijn kameraad: fotograaf van dienst


Dag 13= naar Willemstad
Bij het ochtendgloren anker op en weer op weg.
Dit na de rotste nacht van ons leven: stampen, kraken, kreunen. Geen oog dicht gedaan, de wind bleef de hele nacht door gaan.
Achteraf bekeken een geluk: net na onze doortocht bleek er een auto de Grevelingensluis in geduikeld te zijn en was de sluis urenlang gestremd...
 Om ons eens lekker te plagen: op het Volkerak viel de wind dan weer helemaal weg...


Dag 14= naar huis (zucht)
Aan alle mooie liedjes komt een eind.
Feit dat we er allebei stil van werden is teken dat het goed was.
Deze tocht naar huis moest helemaal op motor: geen zuchtje wind.
En om ons meteen weer thuis te laten voelen, konden we nog eens lekker wachten op het vervloekte voetgangersbrugje...


Het zit er weer op voor dit jaar. Misschien nu al dromen van de zomertocht voor volgend jaar.
Eén ding is zeker: een FS22 moet helemaal niet onder doen voor een groter jachtje. Ik heb me er 12 dagen mooi thuis gevoeld!

1 opmerking:

  1. Hi I met you and your friend Robbie in Zierekzee. I took some photos of you. You gave me your card with contact details but unfortunately
    I lost it. I was very impressed with the set up of your boats.

    Best wishes Michael (English guy who bought boat in Antwerp).

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!