Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

woensdag 12 november 2014

Winterklaar?

Het is zeker niet mijn meest favoriete periode van het jaar: de dagen dat het vriest.
Het is helaas onontkoombaar en ik moest dus vroeg of laat de boot weer klaarmaken voor de winter.

Mijn kluslijst is dit jaar kort. De punten die er nog op staan zijn eigenlijk niet eens geschikt om in de winter te doen: gelcoat herstellen, nog wat epoxywerk,...
De elektriciteit staat ook nog op het programma. Perfectionist als ik ben wil ik alles netje bedraad hebben. De spaghetti achter mijn schakelpaneel komt niet eens in de buurt van hoe ik het wil.

Ook had ik nood aan een degelijke verlichting boven het keukenblokje. Dat werd klus nummer 1.
Na deze klus maakte ik eerst de kuipafvoeren klaar voor de winter: half open gezet (zodat er geen water in de kogel opgesloten zit!) en daarna isolatie er rond, omwikkeld met een strook oude gordijnstof. Ik ben erg blij dat ik voorbije zomer besloten had de spoelbak af te schaffen, met bijhorende afvoerslang. De enige twee afsluiters die ik nu nog heb, zijn die van de kuipafvoeren.


Slangetje in de afvoeren
Om het zaakje helemaal compleet te maken hing ik nog een dun slangetje met afgesloten uiteinden in de afvoerslangen van de kuip. Ik wou ze tot voorbij de afsluiters krijgen, maar dat lukte niet.

De houten kajuitdeurtjes liggen veilig thuis en zijn weer vervangen door de bijzonder inbraakbestendige kunststofvariant, die niks last van vocht heeft.

Binnen in de kajuit staan twee vochtvreters lustig hun werk te doen, en alle ventilatieroostertjes zijn toe. Het leek me een prima experiment om eens te kijken wat het beste werkt: volop ventileren, of alles dicht en vochtvreters plaatsen.
Voor de rest is de boot eigenlijk leeg. Een mens staat er verstelt van wat er allemaal uit komt, zo na een seizoen! Lege kajuit, volle garage :P

In elk geval is de Sail-Ya nu zo goed als winterklaar.

kranen half toe

zelfs de huiddoorvoer van de vroegere afvoer
werd geisoleerd
Kranen isoleren


Kranen omwikkeld met oude gordijnstof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!