Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 4 mei 2014

Grensverleggende driedaagse

Wispelturig weer? Jazeker!

Donderdagavond, net nadat ik de oude omleidblokken verwijderd had, viel de regen met bakken uit de hemel. Ik had er echt een paar uur werk aan om die oude, kromgetrokken, bouten en omleidblokken te verwijderen. Doordat het al aardig donker werd, plakte ik de oude gaten af met wat tape en stelde de rest van de klus uit tot de dag erna.

Vrijdag werkte ik de klus af: nieuwe omleidblokken en neerhouder en onderlijkstrekker tot in de kuip gebracht. Handig zo!
In de haven mat ik al makkelijk 18 knopen wind, daar op het Volkerak zal het nog wel wat meer zijn.
Omdat een mens soms uit zijn comfortzone moet treden om bij te leren, besloot ik toch maar uit te varen (ondanks mn rugpijn...)
Vanwege de ongunstige windrichting landinwaarts wou ik naar Sint Annaland gaan, maar eens het Volkerak op, besloot ik om dan toch maar op te kruisen naar de Volkeraksluizen. Er stond vet meer wind! Ik mat, met de snelheid gecompenseerd wind tussen 22 en 24 knopen! Sommige vlagen ging daar nog wel over schat ik.
Uiteindelijk bleef ik aan de sluizen daar overnachten, want mn rug wou totaal niet meer mee.
Het was best koud eigenlijk, en met de strakke wind en gebrek aan zon, warmde het niet erg op in de kajuit.

Zaterdag was de wind wat verminderd. Windfinder sprak over 8 a 10 knopen, ik mat, alweer, 13 tot 16 knopen!
Met een ruime wind vloog ik zowat naar de Krammersluizen. Sint Annaland stond op het programma. Ik wou daar aan zo'n meerboei lunchen.
De Krammersluis 2 is nu uitgerust met een bellenbaan, en die ging het voor mij worden.
Tijdens het wachten zag ik Ad, een kennis, arriveren. We praatten wat bij en uiteindelijk gingen we de sluis in.
De bellen zijn fors en genereren echt wel wat stroming naar binnen. Even opletten als solo-zeiler: je hebt best wel wat vaart naar binnen toe.
De touwen die men aan de kant geknoopt heeft zijn erg handig! Een solo-zeiler zoals ik weet dat zeker te appreciƫren!

De rest van de trip verliep prima en op zeil aanleggen aan de meerboei lukte bijna, op een metertje na... dus dan toch maar op motor.
Tijdens de lunch nam de wind aardig toe, tot 16 a 18 knopen.
Nu werd het kruisen en de ene reef die ik had steken was soms wat te weinig gereefd.
Alweer door de Krammersluizen, maar deze keer de andere, en daarna met een ruime wind naar mn haven: op de golven van het vrachtverkeer ging de Sail Ya aan het surfen: leuk!
In zowat een half uur was ik alweer aan Benedensas. Dat ging echt snel!

Zondag ging een collega en zijn vriendin mee, maar zij hadden pech: na twee dagen vette wind stond er vandaag NIKS wind.
We tuften op motor tot aan de Grevelingensluis, hingen ons daar aan een dukdalf voor de lunch en tuften daarna terug... eerder saai en niks spectaculair, maar wel redelijk relaxed!

We maakten wel van het heel lage tij gebruik om aan een dukdalf aan de Grevelingensluis twee schijfjes ter hoogte van de zalingen te monteren tegen het schavielen van het grootzeil.




Nieuw zeil en al gelijk een dubbele reef moeten steken

Ik was het heen en weer schuiven van mn waterbidons beu...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!