Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

vrijdag 16 mei 2014

Krammersluizen: nieuwe ervaring

Het bellenscherm geeft eerst stroom tegen,
daarna stroom mee!)
Het duurde even voor ik dit blogje kon schrijven, maar hier is hij dan: mijn eerste ervaringen met de aangepaste Krammerjachtensluis.
De scheiding tussen zoet en zout doen ze daar in één van de sluizen nu met een luchtbellenscherm.
Daardoor zou de schutting sneller gaan.
Een collega solo-zeiler noemt de sluis smalend 'De Jacuzzi' :D

Zondag gingen een collega en zijn vriendin mee voor een dagje zeilen. Het werd een mooie, maar helaas windloze, zeildag. Verslagje van deze 'dobberdag' vind je elders in mn blog.

We gingen deze 'nieuwe' sluis voor de eerste keer passeren.
Hierna mijn persoonlijke eerste ervaringen:

Touwen tussen de bolders
Zodra de sluisdeur open gaat zie je het bellenscherm. Nog voor je het bellenscherm bereikt merk je al een aardige tegenstroom. Eens door het bellenscherm heen krijg je dan weer stroom mee.
RWS adviseert om niet meteen in het bellenscherm in achteruit te slaan, dus dat deed ik dan ook niet, maar de stroming mee is toch wel aardig...
Gelukkig hangen er nu tussen de bolders touwen gespannen. Als solo-zeiler vind ik dat een ongelooflijk goed idee! Dankzij die touwen konden we de FS22 makkelijk afremmen en vastleggen aan de boldertjes.

Of het schutten zelf nu sneller is... zou kunnen, maar nu kost het dan weer meer tijd voor de sluis gevuld is met alle jachten die er door willen.

Bij de terugtocht lagen we helemaal vooraan en het bellenscherm daar duwde de neus van mijn FS22 vet tegen de wand aan zodat uitvaren gebeurde met schurende stootwillen vooraleer ik de Sail-Ya los kreeg van de sluiswand.

De eerste keer deed ik de sluis solo, en voor mij zijn vooral de touwen langs de sluiswand een heel goede zet ;-)
(Met dank aan Frederik voor de voortreffelijke foto's!)

2 opmerkingen:

  1. Over de nieuwe sluiskolk in Stavoren zou jij ook heel enthousiast zijn: vastmaken aan een drijfsteiger die met je boot mee op en neer gaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat grappig dat ze dat de jacuzzi noemen. Toch ga ik liever lekker bubbelen in mijn eigen echt jacuzzi. Lijkt mij een stuk veiliger haha.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!