Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

donderdag 17 september 2015

Zalig ankeren, solo

Als men mij zou vragen welke nacht voor ankeren nu de leukste was dit seizoen, of met uitbreiding: sinds ik zeil, dan is het wel voorbije weekend.

Ik trok vrijdag meteen na mn werk naar de boot en vaarde nog uit.
Toen ik het oude sluisje en voetgangersbrugje passeerde knalde ik bijna op een ander zeiljacht dat doodleuk door het rood het sluisje binnen vaarde. Het is dan nog een boot uit onze haven ook...
(Is dat nu zo moeilijk, je aan de regels houden?)

Er stond niet veel wind meer waardoor ik nog net op zeil tot aan de Krammer geraakt, maar vanaf daar werd het motor tot op de Grevelingen.
Op voorhand had ik al goed gekeken waar ik wou ankeren en tufte daarheen.

Het was zalig rustig op de grevelingen.
De windrichting stond net zo dat de zon zou ondergaan achter mijn spiegel. Met de rug tegen de kajuitopbouw, glaasje wijn erbij en de verrekijker genieten van de ondergaande zon...
Dit was zalig!


Nog lang bleef ik rondkijken met de verrekijker, naar de sterren, de navigatielichtjes van andere jachten, meeuwen,...  verbazend dat er nog jachten rond varen op het stikdonkere Grevelingen als het al aardig donker is.

De ochtend erna was het veel grijzer, en een stuk meer wind.
Ik zette mijn tocht voort, richting Veermansplaat en liep zaterdagmiddag reeds Bruinisse binnen.
Er werd (veel) regen verwacht en had daar niet veel zin in. Die regen is er ook gekomen, alleen pas tegen 20:30u :D

Zondag was het gewoon huiswaarts keren. De weerberichten spraken van onweerskansen vanaf 14u en ik wou die voor blijven.
De tocht ging vlot op zeil tot aan de smalle geul, Noord van de Noordplaat in het Volkerak. Daar viel de wind totaal weg en moest ik op motor verder.

Het was zeker een leuke tocht, en bovenal: een fantastische avond voor anker!

De zonsondergang fotograferen door je verrekijker :P

Zonsopgang in Bruinisse Marina

Mijn eerste zeiltochten op zee waren met dit type: een Etap 20.
Te gek dat we zelfs de zee op gingen bij zowat 6 beaufort met dit jachtje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!