Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 25 augustus 2013

Voorrangsregels, welke voorrangsregels??



Ochtendgloren in mijn haven
Tja, als je aan het Volkerak ligt heb je eigenlijk een gigantisch oefenterrein vlak voor de deur als het over voorrangsregels gaat. ik denk dat haast alle regels aan bod komen daar.






Vrachtverkeer is op de Volkerak
nooit ver weg
Ik plande een zeildagje op zondag. Weer zit niet echt mee: code geel voor heel Zeeland: onweders en hevige regen zijn mogelijk.
De wind die ze voorspellen staat er ook: 6 tot 10 knopen, vlagen van 12 knopen. Een spelewindje.
Ik zet een vol grootzeil en de high aspect fok en kruis op richting Volkeraksluizen. Al meteen passeert er een trein aan vrachtschepen die netjes de stuurboordwal van het vaarwater volgen: voorrang hebben die dus.
Geen zeiljachtje te zien...
Voor de rest is er geen enkel zeiljachtje te zien. Wordt er niet gezeild op een zondag?

Wat verder zeilt er een jachtje voor de wind naar mij toe, ik heb zeil over bakboord en ben aan het opkruisen. Hij heeft ook het grootzeil over bakboord. Ik zit achter zijn zeil. Loef wijkt voor lij geldt hier maar als je nu denkt dat alle zeilers hun reglementen wel kennen dan ben je fout. Op het laatste nippertje draai ik wat in de wind want die #@kel wijkt niet uit. In zijn ogen is een Oceanis 32 groter dan een FS22 en heeft ie dus voorrang...
Ik heb me dus aan een andere regel gehouden: ten allen tijde een aanvaring vermijden.

Ik kruis verder op.
Komt er wat verder weer een jachtje voor de wind. Alweer grootzeil over bakboord (zoals de vorige), fok te loevert. Ik heb ook zeil over bakboord, en dus geldt alweer: Loef wijkt voor lij. Maar ook deze klojo denkt dat ie groter is en dus voorrang heeft. Getver, alweer oploeven op het laatste nippertje.
Ik denk nochtans dat schippers van zo'n grote jachten vast wel de reglementen kennen, niet?

Uiteindelijk trekt de wind wat aan en wordt het donker in de verte. Even mijn opties bekeken:
- ankeren nabij Dinteloord en een Aiki Noodles klaarmaken
- voort opkruisen naar de Volkeraksluizen
- terugkeren naar mijn eigen haven, pal voor de wind, en die bui voorblijven
Ik koos voor het laatste.

Voor de wind ging mijn Mr. Gibbs op en kon ik mijn Aiki fiksen. Smaakte wel ;-)
Intussen zag ik heel wat meer zeilers dan deze morgen. Komen die allemaal plots uirt de grond gekropen?
Toen ik haast aan mijn haven was, zag ik de bui voorbij schuiven en twijfelde ik om toch nog het eilandje te ronden. Wat later echter zag ik achter mij de ganse horizon donker worden en het zit ging zienderogen achteruit. Ik besloot dan toch maar binnen te varen. Solo een onweer over me krijgen teek me iets teveel van het goede :D


Aiki: simpel en lekker eigenlijk ;-)

Nieuwe zeilhoes van Compass24.
Prima spul en niet duur ;-)

En plots waren ze daar:
verschillende zeiljachtjes.
Ze leken wel
uit de grond te kruipen :D

7 opmerkingen:

  1. Een (klein) schip dat een niet bezeilde koers volgt (opkruist dus) is wijkplichtig voor elk tegemoetkomend verkeer, Kris. Maar ik stel je schipperskunsten en ervaring niet in vraag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow, meen je dat? Nog nooit van gehoord...
    Zij noch ik volgden stuurboordwal, beiden zeil over bakboord, maar ik zat dus achter hun zeil en tot nu toe, net zoals vroeger in wedstrijdjes, leek het me de regel 'loef wijkt voor lij'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @hetzeilen: ik heb het even opgezocht, maar kan die regel niet vinden. Wel heb ik een gelijkaardige regel gevonden, maar die geldt enkel in geval van een engte (en daar was ik wel van op de hoogte).
    Het Volkerak is echter geen engte, dus naar mijn mening was ik wel degelijk in mijn recht.
    Eender hoe: ik toonde goed zeemanschap want ik vermeed in beide gevallen een aanvaring ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opkruisen binnen het betonde hoofd vaarwater en zonder dat het tegenliggende zeilschip stuurboord houdt : Grootzeil over bakboord heeft voorrang. Houdt het andere (zeil)schip wel stuurboord dan heeft het stuurboord varende (zeil)schip voorrang. Leuk detail : Het gaat hier om de stand van het grootzeil en niet om de stand van de fok. Voor de wind kan je dus met je grootzeil ff vrij snel je voorrang positie veranderen en deze regel geldt dus niet voor zeilschepen alleen varend op de fok.

    Echter ... In praktijk ... Als wij een stuk opkruisen gaan wij heel vaak buiten het betonde hoofd vaarwater om het kruisrak zo groot mogelijk te maken. In dat geval ben je een hoofd vaarwater aan het opkruisen vanuit buiten het hoofd vaarwater en dus steek je het over vanuit een neven vaarwater en dan heeft alles in het betonde hoofd vaarwater voorrang ook als ze niet stuurboordwal varen. Dus ook als u op dat moment wel in het hoofd vaarwater vaart maar pas buiten de hoofd betonning overstag gaat moet u alles binnen het betonde hoofd vaarwater voorrang verlenen.

    En aangezien dat toch in praktijk meestal wel het geval is : Een betond hoofdwater opkruisen is alles binnen de hoofd betonning voorrang verlenen. Vaart u beiden buiten het betonde hoofd vaarwater dan gelden de gewone regels weer en gaat hoog aan de wind voor ruime wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. we waren beiden buiten de betonde vaargeul.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De voorrangsregel voor stuurboordswal geldt volgens mij niet alleen binnen de betonning. Ook als het schip buiten de betonning vaart maar wel stuurboordswal houdt, heeft het voorrang.
    Sorry, dat ik zo laat reageer, ik heb het blog nu pas gevonden. Complimenten!..

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!