Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

vrijdag 30 augustus 2013

"Kan ik twee dagen vakantie nemen... deze week?" ;-)

Begin deze week sprak de weerman over een hele week mooi weer... en die kans wou ik niet laten liggen.
Ik vroeg drie dagen vrij, en kreeg er twee... ook goed.

Ik plande om de grevelingen in te duiken en tot aan haven repart te zeilen aan de Brouwersdam.
Woensdagavond vaarde ik nog uit, rond 19u, met de bedoeling om aan de Krammersluis te overnachten. Ik hoopte stiekem dat ze dat wel zouden toelaten.
Helaas: ik werd prompt weg gejaagd via de megafoon, nog voor ik kon afmeren.
Dan maar de gitzwarte oosterschelde op. In het duister voort gevaren tot aan de Grevelingensluis. Ik hoopt om dan toch daar te kunnen overnachten. Gelukkig lag er al een jachtje en legde ik me er achter.
Bleek een van hen mijn blog trouw te volgen, leuk zeg: ik wordt een BB (bekende blogger :D  )

De dag erna ging ik in mn eentje de Grevelingensluis door. Na de sluis ging de stokoude genua 2 er op.
Helaas is zijn voorlijk een 6 cm te lang, dus moest ik een kunstgreep doen om hem toch zeilbaar te maken.
Met die genua 2 heb ik makkelijk een uur lang een Najad 313 het nakijken gegeven. Speedy Sail-ya!

Aan de archipel ging ik even voor anker om te eten. De wind nam intussen toe tot een dikke 10 a 12 knopen. Wel wat veel voor die genua. Die wisselde ik met de high aspect.
Van daaruit ging het dan richting Scharendijke.
Ik wou de marieholm nog achterna
met de watersportalmanak...
Onderweg had ik een bijna-aanvaring met een Marieholm "Christien". Riep die man me toe: "Zeil over stuurboord heeft voorrang, man!"
Waarop ik repliceerde dat hij het fout heeft, en dan zeil over bakboord voorrang heeft.
De man riep terug: "U heeft het helemaal fout!", en hij zeilde verder...
Hij gaat dat nog veel moeten roepen. God sta hem bij dat ie nooit een echte aanvaring heeft!
Nadien ging ik voor alle zekerheid checken of ik het al dertig jaar juist heb: Wateralamanak ANWB, blz. 390... en ja hoor: ik doe het al dertig jaar correct, oef!

Tegen 16u liep ik Scharendijke binnen en repte me meteen naar de winkelstraat, op zoek naar mosseltjes. Meteen erna nog even de watersportzaak binnen voor buisklemmen zodat mn radar reflector weer prima vast zit aan de zeereling.




Vrijdag vertrok ik rond 8u. Een dikke mist kwam opzetten waardoor de grevelingen echt 'spooky' werd. Gelukkig ken ik de Grevelingen al redelijk goed zodat ik mn weg makkelijk terug kon vinden.
Een kwartier lang zeilde er nog een meeuw mee...
Toen ik aan de Grevelingensluis arriveerde trok de mist weg.
Ik liep min of meer als laatste de sluis in, en wurmde me tot helemaal vooraan. Leuke oefening in manoeuvreren!
Vlak voor mn neus dook 'Henkie', de bruinvis op. Dat is toch wel een belevenis, een bruinvis IN de sluis!

Na de Grevelingensluis ging het met ruime wind naar de krammer. Daar was het alweer een geroep en getier in de sluis. Jongens toch! De Krammer is geen plezier meer.

Voor de eerste keer dit seizoen kon ik zonder stoppen door het Benedensas, daar moet ik een flesje op kraken :D



Kleine kunstgreep om de genua te kunnen voeren

Buisklemmen om de radarreflector
beter vast te zetten

Vernis op waterbasis: toch niet echt een succes.
Elke keer als het vochtig is, wordt de vernis melkachtig


Aan het vrachtverkeer weet ik dat ik bijna thuis ben :D



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!