Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 27 juli 2013

Drie dagen Grevelingen met mn dochter

Warm weer wordt het, heel warm weer zelfs. Mij leek er dan maar één plek waar ik deze hitte overleef: op onze boot.
Mijn dochter ging gelijk mee, dus we planden drie dagen Grevelingen.

Bruinisse Marina en mijn dochter hebben een speciale band: er gaat geen zeiltocht voorbij of ze wil daar geweest zijn.
Toegegeven, ze is wat aan de dure kant, maar ze is wel mooi, proper en gezellig.
De eerste dag werd dus een korte tocht: van onze haven naar Bruinisse.

In de Krammersluis hadden we wel even heibel: ze ging net open toen we arriveerden. We besloten, als klein bootje tegenover al die grote bakbeesten, om gelijk mee binnen te tuffen. Dat was buiten andere wachtenden gerekend die prompt riepen, joelden, en ons zowaar weg duwden.
Met de ervaring van vorige keer waar we ons twee keer liepen wegdrukken, gaf ik nu niet af en trok mijn stoute schoenen aan: ik riep terug en wrong me alsnog binnen.
Het was te verwachten dat ze mij, bij het buitenvaren zouden trakteren op grote golven, pas afsnijden en andere kleuterkuren.
OK, de beleefdheid, en zo ook de vaarregels, vereisen dat je de sluis binnen vaart volgens orde van aankomst, maar naar mijn mening neem ik lang niet zoveel plaats in met mijn FS22 en kan ik vlot naast een andere liggen, waar zo'n dikkerd niet meer tussen kan. Trouwens, dat mogen die boten van een dikke week geleden dan zeker ook eens leren!

Genoeg gezeverd over de Krammersluizen: eens we netjes in Bruinisse Marina aangelegd waren liepen we naar de mosselhandelaar daar voor een portie lekker verse mosselen, en ze hebben gesmaakt ook!

Daags erna trokken we naar Middelplaat. Tussendoor meerden we af aan de Veermansplaat maar na tien minuten wandelen daar vluchtten we naar de boot omdat de horzels ons ontdekt hadden en zowat massaal op ons bloed afkwamen.
Nadien ankerden we nog aan de Archipel voor een middagmaal. De wind nam plots toe tot vlotjes 17 knopen en dan anker op lopen was echt wel flink sleuren aan de ketting!

Helaas: ik heb nu wel een Grevelingenwimpel, maar had niet verwacht dat alle openbare plekjes steeds vol liggen: Haven Repart en Middelplaat lagen bomvol, ze lagen zelfs dubbel, waardoor we uitweken naar Scharendijke.  Erg leuk haventje eigenlijk!  De ligplaats die we kregen was wel klein bemeten en het indraaien in de plek was erg nipt door boten die dwars voor ons afgemeerd lagen.

De ochtend erna liep ik wel vier keer naar het havenkantoor om daar de evolutie van de naderende onweerszone te volgen.
We besloten om uit te varen richting Bruinisse en tijdig in te schatten wanneer de onweders ons zouden bereiken om net op tijd af te meren aan een eilandje of haven.
Ter hoogte van Bommenede hoorden we de donders en zagen bliksems zodat we net op tijd in Bommenede afmeerden en het onweer lieten overtrekken.
Na het kleine natuurgeweld vaarden we weer uit, richting Grevelingensluis.
Net om de hoek, aan bakboordton G36, werden we haast overhoop gevaren door een dik wit motorjacht. Die wou daar eventjes de bocht afsnijden en hield zich totaal niet aan de voorrangsregels. Wij zeilden perfect aan stuurboordwal en hadden dus zondermeer voorrang. Tussen ons en de ton was nog hooguit 20 meter toen die zich daar nog even volgas tussendoor wrong. Idioot!
(toch niet die man van de Krammersluizen die heibel maakte omdat we ons mee de sluis in wurmden???)

Intussen werd het erg mooi weer. Vanaf de Krammer zakte de wind weg waardoor we de rest zowaar op motor moesten doen.

Al bij al weer een mooie zeiltrip!

Onmogelijk druk in de Grevelingensluis!


De kuiptent kwam weer goed van pas!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!