Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

dinsdag 10 mei 2016

Kwestie van trim :D

Ik was reeds een 4-tal dagen Zeeland aan het afschuimen om boeken te leveren.
Milieubewuster kan het alvast niet: boeken leveren per zeiljachtje :)

Er werden reeds boeken geleverd bij Visser Watersport in Bruinisse Marina (waar ik binnenkort een signeersessie hou tijdens de 'More Than Boats' dagen).
Verder was ik ook in Wemeldinge boeken gaan leveren, bij Boateak, en in Herkingen bij Van der velde Watersport.
De laatste dag leverde ik boeken bij Yachting Willemstad. Daar moet ik straks al extra boeken gaan leveren.
Jaja: leveren per boot levert gegarandeerd flink wat zeildagen op :P

Zondag kwam ik dan, met een doos waarin nog één boekje lag, terug van Willemstad, richting mijn eigen haven.
Windfinder beloofde een wind tussen 11 en 18 knopen.  Lastig om dan de juiste fok te kiezen.  Ik heb een heel kleine fok, van 6,4m2 en een genua van meer dan 10m2...
Ik koos, voor alle veiligheid, voor de kleine fok.
Lang bleef die niet staan: na de Volkeraksluis, wisselde ik die meteen door de genua en probeerde daarna een Rassy42 bij te houden, wat warempel nog redelijk lukte ook.

Het bleef een hele poos super mooi weer, met een wind van hooguit 8kt.
Zo zeilde ik tot aan de Krammersluizen, waar ik het laatste boekje verkocht aan een toffe kerel, die prompt met mij op de foto wou :)
Na een kort middagmaal koos ik weer het ruime sop (nou ja: het Volkerakwater). Eens uit de kom van de sluis kreeg ik en goeie 16kt over me heen, en wisselde ik erg snel de genua door de kleine fok.
Dat bleek niet genoeg, dus ging er een reef in.
Eens die reef goed zat zakte de wind weer in... mooie timing :D

Bon: de reef ging er weer uit en ik begon het opkruisen naar Benedensas.
Gaandeweg nam de wind weer toe, en na een poosje was die veel te sterk voor mijn zeilsetting: de kleine fok en een vol grootzeil.
Het was te druk op het water om er weer een reef in te steken, dus moest ik rekenen op de zeiltrim alleen: grootzeil vlak trimmen en gebruik maken van je overloop.
Zo bereikte ik toch redelijk relaxed Benedensas.

Maar ja: Benedensas is nog steeds niet mijn vriend. De wachtsteiger lag vol met... twee motorjachten. Een zeiljacht worstelde in de kleine vaargeul met de venijnige zijwind, en een achterop lopend jacht koos er dan maar voor om cirkeltjes te draaien.
Ik gooide het over een andere boeg en probeerde een nieuwe truc: 'poep' in de wind en motor in zn achteruit, netje de gas gedoseerd om ter plaatse stil te 'hangen'.  Leuke truc!

Al bij al bij deze bevestigd: je zeiltrim doet veel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!