Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

vrijdag 7 juni 2013

Een dieptemeter van 3 euro :D

Sommigen denken dat, als je een zeiljachtje hebt liggen, je bij de rijken der aarde hoort.
Nou, ik ben dan vast die ene uitzondering die de regel bevestigt, want rijk ben ik allerminst.

Mijn boot kost me (veel) geld, vooral de liggelden en de stalling in de winter op de wal kost me een arm en been zeg maar. Ook veiligheid is een punt waar ik niet op wil besparen.
Het geluk wil dat ik de boot gekocht heb nu het in de botenmarkt erg slecht gaat. De prijzen voor de jachtjes zijn belachelijk laag.

Mijn boot was al mooi uitgerust, maar er is nog een item dat volgens collega zeilers haast onmisbaar is en dat ik niet heb: een dieptemeter.
Tja, een ietswat betrouwbare versie kost algauw 100 euro en dat vind ik wat veel.

Mijn vaarwater is vooral de Grevelingen en Oosterschelde en ik reken er zo'n beetje op dat ik dankzij het heldere water vrij snel kan zien of ik me in ondiep water begeef.
Toch hebben ze ergens gelijk: bij het ankeren is de juiste diepte weten best wel belangrijk. Steek maar eens 5:1 ketting en touw als je de juiste diepte niet weet.

Dus: aan de slag, we gaan een peillood maken :D

Een paar jaar geleden had ik mijn hamer aan stukken geslagen, en ik had het ijzeren deel bewaard, dat komt perfect van pas nu.
In de doe-het-zelver kocht ik me voor nog geen 3 euro een flink eind dun touw.
Restte me enkel nog om in dat eind touw knoopjes te leggen:
- op de 50cm komt een klein knoopje
- op de volle meter een dikkere knoop

uiteindelijk leek me een peillood van 4 meter ruim voldoende voor de Sail-Ya

Dit peillood zal ik dit weekend zeker eens uitproberen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!