Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 14 februari 2016

Belgian Boat Show 2016

Sinds ik een zeiljachtje heb, gaat er geen jaar voorbij of ik bezoek onze Belgische boat show.
Dusseldorf is misschien wel het walhala van de boat shows, onze eigen beurs is alvast veel dichter bij en zeker behapbaar in één dagje.

Uiteraard stopte ik eerst bij de stand van Varen, dropte er de ingevulde bon in de urne, en mocht de teerlingen werpen. Zeker leuk, want je valt vast in de prijzen. En ja hoor, ook dit jaar een leuke en handige prijs.
Vergeet dus zeker niet de standhouder te roepen als je je bon in de urne werkt ;-)

Daarna de klassieke babbel bij Bruinisse Marina, daar zijn we intussen een bekend gezicht.

Wat verder trof ik een stand aan die ik nog niet kende, een watersportzaak uit Breskens: 'Kosten watersport'. Na een zeer aangename babbel met de eigenaar van de zaak leerde ik weer heel wat bij. Blij dat ik even stopte bij deze stand, er is immers zoveel leuks te zien.

Wat verder was er een stand van Raymarine, waar mn kameraad raad vroeg over zijn plotter. Niks handiger dan even bij de mensen aan de bron raad te vragen.

Bij de stand van Delta Marina trof ik Arjan van Visser Watersport die daar een nieuw soort matras vertegenwoordigt. Toffe kerel waar ik zeker even halt hield voor een babbel.

Aan de stand van Tolerant kon ik even wegdromen bij de klassieke houten schepen. In een ver verleden roeide ik met de gieken van de zeescouts richting Zeeland, en ook nu nog worden die tochten geroeid in klassieke houten gieken, een lust voor het oog.

Bij Nautibel hield ik even halt voor een babbel met een kennis. Hij houdt zich bezig met de organisatie 'Vaarbeleving' en Yachtbouw België. Ook al ben ik een rasechte zeiler, die motorjachten en de verhalen er rond zijn best wel interessant.

De stand van mijn dromen is toch de stand van Saffier: die 8m Cabin blijft mij droomjacht. Helaas heb ik net niet genoeg eurootjes :D  Het zal nog even mijn FS22 blijven...

Op aanraden van de watersportzaak 'Kosten' die ik wat eerder tegenkwam, bekeek ik de reddingsvesten van Crewsaver op de stand van de verdeler, Survitec Group.  Prachtige automatische reddingsvesten hebben ze daar!  Het 3D-model met 180N zit als gegoten, bovendien wegen ze niks!
En het moet gezegd: de dame, Fleur, die de uitleg gaf deed dat voortreffelijk. Mijn volgende reddingsvest wordt dus een Crewsaver 180N.
Ze demonstreerde ook de 190N-vest die echt behoorlijk uitgerust is, met een signaallampje, sprayhood, kin-ondersteuning, kortom: een behoorlijk volledige vest! Maar ik vond ze net iets zwaarder en denk dat het wat overkill is in mijn vaargebied, al mag je nooit besparen op safety.


Ook de 'Booty' trok mijn aandacht: een zeiljacht uit carbon, 7m20 lengte en mooi van lijn... tja: ik zal toch eens de Lotto moeten winnen :D

Het bezoek aan de beurs zat er weer veel te snel op.
Nog even een overdreven duur blikje Leffe nuttigen, met een al even duur broodje, en dan toch maar weer huiswaarts.
Ik vond het alvast een bezoek waard, onze eigen 'Boatshow' ;-)

Onderweg kwam ik een stand tegen van het Kinder kanker fonds en ja hoor: de door mijn ontworpen poster voor Freedom hing daar. Dat had ik nooit verwacht!




2 opmerkingen:

  1. Hoi; doe nog wat opzoekingswerk naar reddingsvesten. Ik kwam laatst ergens tegen dat 275N het minimum is behalve dan wanneer je enkel je zwembroek aan hebt. Ik besteedde niet zoveel aandacht aan het artikel aangezien ik zelf een 275N gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, dat was ook mijn vraag aan die sympathieke dame van Crewsaver, en zei antwoordde dat 275N voor mijn vaarstijl en vaargebied simpelweg 'overkill' is.
      Ik vroeg dan of dit 180N vest wel genoeg drijfvermogen heeft om mij, met mijn zwaar zeilpak, vlot boven water te houden, en ook dat beaamde ze.
      Bovendien wist ze te vertellen dat het design van dit vest (er was er eentje in opgeblazen toestand te zien)het perfect mogelijk maakt om weer aan boord te geraken: toch wel erg belangrijk als solo-zeiler.
      Haar laatste opmerking was ook niet mis te verstaan: als je een 275N vest aan hebt en in het water sukkelt, hou dan rekening met het enorme volume van het drijfvermogen rond je want daar valt simpelweg niet mee te zwemmen, laat staan op je zwemtrap geraken.
      Ik ga dus voort op haar advies: een 180N is zeker voldoende.

      Verwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!