Vrijdag was het in onze stad tegen de 36°C en dat was veel te veel van het goede. Na mijn werk repte ik me naar de boot in de hoop daar verkoeling te vinden, maar ook daar was het nog veel te warm.
Toch had ik enkele dringende klusjes gedaan zodat de boot klaar was voor de tocht.
De nacht bracht weinig rust door de warmte. Het verwachte onweer bleef uit, die verkoeling dus ook.
Rond 7u stond ik op en maakte de boot vaarklaar. Ik had al geleerd om me niet meer af te jagen, want dan maak ik alleen maar fouten, maar uiteindelijk hielp dat niet want toen ik om 8u30 besloot uit te varen overviel me de ene fout na de andere. Zo was ik domweg vergeten de stroomkabel weg te nemen, ik was halverwege mijn box en werd teruggetrokken door de haspel, eenmaal terug in de box hsprong ik van boord en haalde de stekker er uit waarna ik de hele zooi in de kuip wierp, maar de boot lag intussen flink schuin in de box waardoor de gashendel langs een meerpal schuurde. Hels kabaal van de motor tot gevolg.
20 tot 26 knopen op het Volkerak |
Gelukkig had ik mijn gevoel gevolgd en een reef gestoken. Ik zeilde naar de Krammer met enkel het grootzeil op, de high aspect bleef beneden (maar haalde ik wel weg terwijl mijn Mr. Gibbs zijn werk deed). Soms liep het voor geen meter, een ander moment kreeg de Sail-Ya vet wat helling als er een vlaag over kwam.
In de Krammer wisselde ik van voorzeil: de werkfok ging er op. Ik polste bij de andere jachten naar de windverwachtingen: rond 14u zou hij minderen...
Oosterschelde: wind en golven op kop! |
Eens op de grevelingen werd het plan om tot aan de Mosselbank te zeilen en daar af te meren. Met deze wind had ik geen zin om op te kruisen tot aan Den osse of zo.
Met de hulp van iemand die daar al lag kon ik aan hogerwal aan een steiger liggen, en besloot om daar te blijven.
Tussendoor ging ik nog een paar keer de wind meten: om 18u stond er nog steeds 18 tot 24 knopen.
Het eilandje liep flink vol, ze lagen zelfs dubbel.
's avond her en der een babbeltje geslagen, ik werd zelfs op de koffie gevraagd bij de buren ;-)
Zondagmorgen om 7u tufte ik alweer richting grevelingensluis.
Daar wou ik langszij een motorbootje gaan, maar die zwenkte plots uit. Even een heikel moment, maar alles kwam goed. Het bleek voor de mensen van het motorbootje hun allereerste sluis te zijn die ze deden :D
De meerboeien voor St.-Annaland |
De meerboeien daar lagen allemaal vol, en de ankerplekken ook.
Ik had zin in een bakje koffie, maar dan moest ik eerst ankeren.
Dat deed ik dan maar aan het begin van de kreek. Na een uurtje of zo ging ik dan weer anker op, en zeilde richting Krammer. Onderweg passeerde mij een bruinvis met haar jongen, zo schattig!
Sommige stukken kon ik zeilen, andere moest de motor op.
Uiteindelijk raakte ik aan de sluizen om 13u zoiets. Beredruk weeral!
Ik wou me dit keer niet laten schuren, maar dat lukte niet: de 'grote jongens' zetten hun zware PK's in gang en drummen voor de sluisingang zodat ik alweer achteruit moest om niet geramd te worden.
Dan maar weer wachten voor de volgende sluisgang die intussen open ging.
Zodra het kon vaarde ik de sluis in, zowat als eerste en wat doet een groot jacht? Me voorsteken in de sluis en vlak voor mn neus alles in achteruit gooien om de deur niet te rammen! Hij wou kennelijk als eerste liggen, op de plek waar ik op mikte. Dank u wel, 'Morgenster' uit Amsterdam!
Na alle drukte van de Krammer kon ik naar mijn haven zeilen. Onderweg ging de halfwinder er op want de wind bleef nog steeds heel zwak.
Tegen 15u was ik weer aan het oude sluisje Benedensas waar uiteraard weer net de voetgangersbrug open ging, dus alweer wachten...
Dit keer ging het afmeren in de box vlotjes, oef!
Mijn 'Mr. Gibbs' |
De SOLO-vlag: toch eentje dat ik met fierheid hijs ;-) |
Jaja: het half gezonken recreatie-tonnetje op de Volkerak drijft nog steeds :D |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!