Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 17 november 2013

Marifoontest en laatste hand aan de motor

Vandaag wou ik de motor helemaal klaar hebben. Daarvoor moest ik naar de boot rijden want mijn staartstukolie lag nog aan boord. Nu daar dan toch was, kon ik evengoed twee andere zaakjes regelen.
Mijn dochter was mee, en dat was best wel handig.

Eerst de marifoon getest. ik liet me even bang maken dat de antenne wel eens slecht kon zijn, of de coax, en dat een SWR meting nodig is. Als je daar een zeilersforum over naleest begin je tegenwoordig alleen nog meer te twijfelen.
(Conclusie: ik moet dringend leren minder te tobben...)
Dus: gewoon aansluiten die handel en testen, ik ben immers geen onhandige peer, en heb vast alles goed aangesloten.
Ellen aan de vaste marifoon aan boord, en ik met de handheld wat verderop. Ik koos voor kanaal 75 om zo weinig mogelijk het radioverkeer te storen.
Eerst zenden met de vaste: alles ok, dan zenden met de handheld: alles ok.
Voila: beide marifoons doen het prima.
Gelijk ook nog de ATIS geprogrammeerd.

Dan kwam de zeereling aan de beurt: die heeft een vervelende speling en nu ik de antennemast daarop wil monteren, heb ik liever helemaal geen speling. De reling wil ik er dus af om de buisuiteinden op te vullen met epoxypasta en dan opnieuw te monteren met de bestaande schroeven.
Echter: geen van de drie schroeven krijg ik los. WD40, warm maken, zware schroevendraaier of griptang: de schroeven verroeren geen vin... in elk geval zal de reling er zo niet af vallen :D

Na deze klusjes bij ocharme 5°C trokken we weer naar taverne Goeleven om er te genieten van de seizoenssoep, en ook nu was ze verrukkelijk! De erwtensoep is een absolute aanrader!

Eens thuis kwam de motor aan de beurt: nog even de staartstukolie checken en bijvullen.
Eigenlijk moet je de tube met olie in de aflaatopening duwen en dan nijpen tot er olie uit komt langs de ventilatieopening, maar dat lukte niet erg. Door de lucht in de tube blies ik er eigenlijk alleen maar olie uit langs boven.
Ik koos dan voor een andere aanpak: staartstuk horizontaal, en dan olie langs de ventilatieopening naar binnen laten lopen totdat er niks meer bij kan. Dan staart vertikaal en schroef er in. Dat staartstuk zit nu aardig vol.
Nadien de motorolie vervangen. Na een nachtje slapen besloot ik om de synthetische 10W30 alsnog af te schrijven (ik bekijk ze dan maar als spoelolie...) en te vervangen door de 10W40 die ik pas gekocht had. Het is een semi-synthetische olie van Castrol (Power RS). Een tip: zoek niet zoals ik het hele web af naar advies, want uiteindelijk wordt je er helemaal gek van...

Schroeven opwarmen: geen resultaat...

Een speling van pakweg 5mm...


Staartstukolie controleren...

Vullen tot de olie er van boven uit komt

De olie is niet melkachtig: dus geen waterinsijpeling

2 opmerkingen:

  1. De schroef uitboren, Kris. En als het inox schroeven zijn dan is je boortje naar de maan :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu dacht ik daarstraks net het volgende: als het dan toch niet los kan, kan ik de voeten evengoed vol lopende epoxy gieten langs de spleet tussen voet en buis... het is die speling die me stoort, en als er straks de antennemast tegen komt gaat het nog meer schudden...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!