Een doorsnee booteigenaar weet dan al dat er vast meer aan de hand is dan enkel dat scheurtje.
Ik bracht het roer naar huis en zette er gelijk de schuurmachine op... en ja hoor: een zee van barsten onder die gelcoat.
Om dat weer goed te krijgen gebruikte ik epoxy met verdikkingsmiddel en weefsel.
Normaliter is afwerking met een twee componenten lak de beste oplossing maar om kosten te besparen (en het klassieke probleem in de winter: te vochtige condities) koos ik voor drie lagen gewone lak. Uiteindelijk ziet je roerkoning niet erg af, denk ik.
De kleur die het beste paste bij mijn gelcoat van de boot is de Levis Expert lak 1170 - ivoor beige.
Eigenlijk verliep de klus prima, totdat het roerbeslag er weer op moest.
Mijn epoxy werk was ietsje dikker dan voorheen, en die beugel wou er niet helemaal overheen.
Met wat aanpassingswerkjes ter plaatse paste hij dan toch.
Bij mijn kleine bootjes vroeger maakte ik bouten en moeren weer waterdicht door gebruik van simpele vaseline. In de gaten waar de bouten doorheen moeten smeerde ik flink wat van dat spul, en ook aan de binnenzijde van het roerbeslag.
Ooit werkte ik een dag als interim bij een fabrikant van graafmachines, en zij poetsen finaal hun verkochte voertuigen met... siliconenspray. Zo was de lak extra beschermd.
Ik heb dat nu eens geprobeerd op mn roer, zien of dat helpt.
Morgen kan het geplaatst worden, op de nieuwe roerpennen :P
eerst epoxy met verdikker, en daar overheen weefsel |
alles plamuren met epoxy met verdikker |
roerbeslag plaatsen met flink wat vaseline |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!