Ik denk zelfs dat het een 'toppertje' wordt tussen al mijn posts op mijn blog.
29 lezers op drie dagen tijd is niet mis :P
Tussen al die reacties zat er eentje dat zo waar mijn oudjaar kleurde :P =
"Dus als u uw schip straks weer in het water legt staat er vanaf dan altijd (zout) water in die pijpen. Daar kunnen ze wel tegen? En ik neem aan dat u even heeft opgemeten tot waar dat water precies gaat komen? En wat gebeurd er als dat water in die pijpen gaat bevriezen en uitzetten?"
Het deed me van oud naar nieuw vooral wakker liggen en nadenken over dat zout-water verhaal.
In de buizen zal inderdaad steeds water staan, zoals voorheen het geval was met de afsluiters en de afvoerslangen.
Een Laser mast is gemaakt uit 6060/63-T5 or T6 aluminium legering.
"6060 - T5 Extrusions=
Aluminium alloy 6060 is a medium strength heat treatable alloy with a strength slightly lower than 6005A. It has very good corrosion resistance and very good weldability plus good cold formability especially in temper T4. It is commonly used alloy for very complex cross sections and has very good anodizing response."
Aluminium alloy 6060 is a medium strength heat treatable alloy with a strength slightly lower than 6005A. It has very good corrosion resistance and very good weldability plus good cold formability especially in temper T4. It is commonly used alloy for very complex cross sections and has very good anodizing response."
Deze is dus zout water bestendig en zeer geschikt voor anodisatie. In combinatie met koper is het weliswaar een ramp. Maar gezien er geen koper in de buurt is, lijkt dit me geen probleem.
Toch wou ik een oplossing vinden voor corrosie door zout water, ook al lig ik momenteel op zoet water.
(stel je voor dat ze op een dag alsnog het Volkerak zout maken, dan liggen de kaarten anders :P )
Na een nachtje nadenken (wat doet een mens anders van oud naar nieuw :D ) vond ik de oplossing:
de aluminium buizen binnen in coaten met epoxy.
Nieuwjaarsdag was het mooi, helder, weer met lekker veel zon en totaal geen wind. Met pakweg 6 a 7°C echt terrasjesweer dus :P , of beter: klusjesweer.
Ik bolde naar de boot op een zo goed als lege snelweg (= een zeldzame zaligheid) en begon bij aankomst meteen met het jobke.
Stap 1: de buis goed reinigen met een droge vod. (alle vuil valt er vlot uit)
Stap 2: de buis binnenin schuren
Stap 3: opnieuw reinigen met een droge vod.
Stap 4: goed ontvetten met aceton
Stap 5: inrollen met epoxy.
De eerste laag ziet er prima uit.
Ook al is de mast geanodiseerd, ik ga er in totaal 3 lagen op aanbrengen, dat lijkt me voldoende
(ik ga er nu niet meteen een 'Bismarck' van maken :P )
Bij een FS22 zit het wateroppervlak tussen de 25 a 30cm van de bodem. gezien de buizen ook bovenaan helemaal afgesloten zijn met isolatiebuis en TEC7 kan dit helemaal geen probleem zijn.
Rest er nog het vraagstuk over het bevriezen van water in de buizen:
Zo'n Lasermast, met een wanddikte van 2mm kan heel wat hebben. Check maar eens de spanning op de neerhaler, en neerhouder, tijdens het zeilen.
Maar goed, om zeker te zijn ga ik dezelfde truc toepassen als ik deed toen ik nog met bolafsluiters en slangen opgescheept zat: een plastic slangetje, met afgesloten uiteinden dmv TEC7) in de buizen hangen. Die slangen vangen het uitzetten van het ijs op.
Voila, ik denk dat ik nu wel echt alles gedaan heb om met een gerust hart te gaan slapen :D
De binnenzijde zoals ze origineel was |
Binnenzijde opruwen met schuurpapier nr. 100 |
Ontvetten met aceton |
Een verfrollertje recht geplooid voor de gelegenheid ;-) |
1e laag epoxy kan drogen |
Oeps het was geenzins mijn bedoeling u een slapeloze nacht te bezorgen! Mijn schip ligt wel op zout water en ik weet uit praktijk wat zout water met aluminium kan doen. Zelfs RVS dat geen 316 is ontkomt niet aan de aantasting ervan. Nou zitten de meeste aluminium dingen boven de waterlijn en een geanodiseerd stuk is er gelukkig veel beter tegen bestand. Maar als het continu in het (zoute) water zit dan is het wel even iets om rekening mee te houden. Zeker omdat u die buizen straks niet meer even van binnen kan gaan inspecteren. Vandaar mijn reactie.
BeantwoordenVerwijderenKnap gedaan en goed bedacht dat wel! Al maakt u onder helling nu wel meer kans op wat water in de kuip maar dat water is dan ook wel weer heel snel weg op deze manier.
Een slang met antivries erin als het gaat vriezen is zeker wel aan te raden als u eens een keer een kapot gevroren Diesel motor met eigen ogen heeft gezien.
Mijn excuses voor uw slapeloze nacht! Een heel goed en gezond 2016 met heel veel prachtige zeildagen toegewenst!
Ieder heeft zo zijn idee bij het bouwen/afbouwen/verbouwen, zeker indien iemand voor je al een poging heeft gewaagd (en het al dan niet tot een goed eind bracht) :-P Maar liever een reactie dan geen reactie 'at all', waarvoor dank Anoniem.
BeantwoordenVerwijderen