Een mailtje naar een paar zeilmakers leerde me dat er een GROOT prijsverschil zit onder de zeilmakers.
Ik nam het zeil dan maar mee naar een zeilmaker die ik reeds kende van mijn sortmfokje: Van Der Werf in Made.
Inkorten ter plaatse kon ie niet, maar hij wou eerst eens even het zeil zien.
Dat werd een leerrijke voormiddag!
Stiksels zijn op, gaatjes vergroot... even hersteld met een triple steek |
Toen we weer beneden in de winkel belandden, ging het gesprek verder over de soorten grondstof, de doeksoorten en vooral de verschillen daarin.
Nadat ik vertelde dat onze Sail-Ya eigenlijk best loefgierig is en ik daar iets aan wil doen, werd het gesprek pas helemaal interessant! De mast naar voor trimmen is NOT-done, maar eens kijken naar de huidige zeilen en vooral hun profiel kan veel verduidelijken!
Ingenaaid oog: dit zeil is zeker 25 jaar oud |
- hou in je logboek ook de trimstanden bij
- speel met de trimmogelijkheden en noteer de effecten
- vaar een dagje om te leren omgaan met de zeiltrim in plaats van het zoveelste toertje naar de Krammer of zo.
- maak foto's van je zeilen en noteer er de trim bij
Uiteindelijk kwam ik ook meer te weten over de huidige zeilen: de doeksoort is het belangrijkste, niet hoeveel tell tales er in plakken, en of de hoeken met leder beschermd zijn. Zulke mooie 'kerstbomen' zijn vaak na een paar jaar al uitgezeild eigenlijk...
Let of de profiellijn: weinig voorlijkspanning |
Doorgezet voorlijk: bolling komt meer naar voor |
Geoxydeerde leuvers: dat hoeft geen echt probleem te zijn |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!